Watersnood?! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Winnie Hensen - WaarBenJij.nu Watersnood?! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Winnie Hensen - WaarBenJij.nu

Watersnood?!

Door: Winnie

Blijf op de hoogte en volg Winnie

16 Mei 2006 | Suriname, Paramaribo

Dit bericht heb ik al afgelopen donderdag geschreven maar door technische storingen nog niet eerder kunnen plaatsen. Afgelopen zaterdag heb ik wel 20 minuten mee mogen spelen en we hebben 3-1 gewonnen. Veel lees plezier!

Ondanks alle berichten uit Nederland dat heel Suriname onder water staat kan ik jullie met gerust hart vertellen dat ik nog steeds droge voeten heb. Het is wel zo dat diep in het binnenland verschillende dorpen zijn ondergelopen door de hevige regenval. Gelukkig hebben we in Paramaribo daar weinig last van en heb ik gewoon verder aan mijn kleuren schema gewerkt en dat is aardig gelukt! Zo heb ik zondag heerlijk aan het zwembad gelegen in het zonnetje en zaterdag mocht ik zelfs de volle 90 minuten in het zonnetje op de reservebank plaatsnemen. Aangezien we 6 wissels hadden en ik daarvan het minste getraind had bleef deze zaterdag mijn optreden beperkt tot het hooghouden van de bal in de rust.

Vorige week dus maar een keer getraind omdat er een aantal tripjes gepland stonden. Op 1 mei is het hier dag van de arbeid en natuurlijk is dat gewoon een vrije dag. Dus we zijn met een groep van twintig man naar Braamspunt geweest om daar op de grens van de Surinamerivier en de Atlantische Oceaan om daar van de zon te genieten en lekker op het strand te liggen. Het blijkt dat daar af en toe nog wel iets aanspoelt, zo lag er een dode reuzenschildpad op het strand te vergaan maar even verderop ver van de stank vandaan konden we heerlijk genieten van een van de weinige stranden die Suriname kent. Natuurlijk wel weer verbrand en anderen hadden een grote zeerog en een soort meerval gevangen!

Afgelopen woensdag heb ik dan eindelijk mijn eerste tripje gemaakt naar het binnenland. Met mijn huisbaas en nog een aantal stagiaires zijn we naar Brownsberg gereden wat. Aangezien sinds eind mei de grote regentijd is aangebroken wat ongeveer 2 maanden duurt is het zijn de wegen naar het binnenland niet erg goed meer te berijden waardoor je over de 250kilometer ongeveer 4 uur de tijd kost. Maar op Brownsberg aangekomen is het echt genieten! We hebben de eerste dag een tocht gemaakt naar de Leovallen en de Irenevallen. Dit is een 4 uur durende toch door de Jungle waar je goed moet opletten waar je loopt omdat door de regenval de paden spekglad zijn geworden. Ja, ik ben ook een paar gevallen...Maar de watervallen zijn echt prachtig de leoval is niet zo erg breed maar kan je wel heerlijk het koude water op je laten vallen. De Ireneval kan je niet echt onder staan maar is erg breed en nog mooier. Donderdag heb ik met Ellen nog een andere waterval bezocht en de anderen hebben afgehaakt omdat ze niet nog een klim aankonden. Dit was een makkelijkere klim maar op het eind een nog redelijke survival omdat je om en over bomen moest klimmen. Onderweg ook nog brulapen en slingerapen gezien. De volgende dag wordt je wakker en is de donkere lucht opgeklaard waardoor je een prachtig gezicht hebt over de jungle van Suriname en het Stuwmeer waar nu dus veel dorpen zijn ondergelopen.

Maandag zoals gebruikelijk een krantje gekocht en toch nieuwsgierig waar men in Nederland het over heeft dat heel Suriname is ondergelopen. Op pagina 3 vind ik eindelijk een stukje beschreven. Komt dit omdat het verhaal is opgeblazen of dat de krant gewoon heel slecht is? Zal wel een combinatie van beide zijn. Nu begint de informatie toch steeds meer binnen te komen alhoewel de meeste informatie toch komt van het NOS-journaal. De meeste surinamers maken zich er ook niet heel druk om en ik hoor van ze dat het elk jaar gebeurd dat er huizen onder water komen te staan maar dat het dit jaar wel extreem is en ook vroeg in het regenseizoen en ze niet weten wat er nog meer gaat komen. Gisteren hebben we een informatieavond met een groot aantal stagiaires gehad en er zijn meerdere acties ondernomen om ook geld in te zamelen gelukkig en is er iemand uit een dorp geweest die vertelde over de ondergelopen dorpen en dat werkelijk alles is weggespoeld. Hier in Paramaribo is het nog erg rustig, hier en daar een ondergelopen straat maar dat is gebruikelijk na een stevige regenbui. Ik zal jullie op de hoogte houden!

Groetjes Winnie

  • 16 Mei 2006 - 14:28

    Kees:

    Goeie vissies, je hebt ze 's avonds toch wel op de bbq gelegd winnie!

  • 16 Mei 2006 - 18:03

    Yazz:

    Zo te lezen gaat het erg goed met je stage!! Ga zo door!!
    Misschien kan je wat van het ingezamelde geld doorsturen naar het flophouse..
    Succes en geniet!!
    Kuzz

  • 17 Mei 2006 - 09:34

    Pa:

    Een goed verhaal en mooie foto's.
    Fantastisch om in zo'n mooi land te zijn
    Ma is een weekje weg,en vermaakt zich goed.
    Op het kantoor is het gelukkig nog steeds druk,druk,druk.
    Op de foto's is het duidelijk te zien wat voor een leven je daar hebt,geniet ervan.als je weer thuis bent zullen wij je wel weer heropvoeden!
    Groetjes uit Aerdt.

  • 18 Mei 2006 - 11:24

    Petra:

    En hoe voelde dat...om geveild te worden???! Toch even meer dan 100 srd opgebracht! Ik ben benieuwd wat je voor on gaat koken! Liefs Petra

  • 19 Mei 2006 - 09:08

    Jan Erica:

    Hallo Winnie,

    Ik lees uit je verslag dat je al een Suriprof begint te worden, dat je al 20 minuten mee mag spelen!! Straks mag je nog mee naar het WK in Duitsland!!! Maar dan moet je een swich maken naar Don Leo in Tobago.
    Goed te lezen dat je het hoofd boven water weet te houden en geen last hebt van de overstromingen. Verder lees ik dat je als wentelreu fungeert en dat je oog hebt gekregen voor de natuur. Het is leuk je verslagen te lezen. Succes verder met je missie!!! Eh, eh, heb je daar al een missie aan de haak geslagen??!!?? Groeten uit Eindhoven.

  • 22 Mei 2006 - 15:58

    Dirk B:

    Winnie...hoe gaat het jongen? Van't weekend nog minuten gepakt in het veld? Hier in Nederland is het regenseizoen ook begonnen, wat een heerlijk land is het ook!!Verder hard aan de studie, jij nogsteeds lange kantoordagen? Zet em op Winnie!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Winnie
Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 1156
Totaal aantal bezoekers 31421

Voorgaande reizen:

25 Februari 2006 - 05 Augustus 2006

Mijn eerste reis

Landen bezocht: