Nu echt begonnen met afstuderen! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Winnie Hensen - WaarBenJij.nu Nu echt begonnen met afstuderen! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Winnie Hensen - WaarBenJij.nu

Nu echt begonnen met afstuderen!

Door: Winnie

Blijf op de hoogte en volg Winnie

09 Maart 2006 | Suriname, Paramaribo

Hallo mensen!! Hier weer een berichtje van mij!

Inmiddels heb ik al een week stage bij FCS Nacional erop zitten en begin ik al aardig mijn plek te vinden. Dit komt ook doordat ik gister eindelijk mijn eigen kantoor heb gekregen op Nacionello. Tot nu toe zat ik op een hotelkamer met 2 andere stagieres die ook bij Nacional stage lopen en bezig zijn hier een computernetwerk aan te leggen of zoiets....

Voor mij is het voorlopig nog oriënteren en heeeel veeeel dossiers doorlezen maar kom daar wel steeds interessante dingen tegen, je begrijpt af en toe niet hoe dingen hier gedaan worden, alsof je 30 jaar in de tijd terug gaat. Maar in eerste instantie zal ik moeten kijken naar de mogelijkheden om hier betaald voetbal op te zetten en het op poten zetten van een nationale voetbalschool. En nadat ik vertelde dat ik later in eventmanagement wil verder gaan werd ik ook al benoemd tot hoofd van het multiculturele kwakoe-festival.....

Maar zal kort iets vertellen over mijn clubbie. Het is 45 jaar geleden opgezet als S.V. Boxel, heeft altijd in de lagere regionen van het Surinaams voetbal gespeeld en vijf jaar geleden is de Heer Jaikaran, tevens mijn stagebegeleider, hier de scepter gaan zwaaien. Hij heeft veel geld in de club geinvesteerd en veel veranderingen aangebracht. Zo heeft hij de naam veranderd in F.C.S. Nacional en is er een nieuw sportpark gekomen in Wanica, wat ongeveer een half uur van Paramaribo ligt, genaamd Nacionello. En zijn er nieuwe spelers aangetrokken waardoor ze in 3 jaar tijd in de hoofdklasse speelden en in 2004 zelfs kampioen van Suriname zijn geworden.

Afgelopen zaterdag ben ik naar een wedstrijd gaan kijken van het eerst elftal en het niveau is ongeveer vergelijkbaar met de 2e klasse in Nederland. Hier wordt alleen meer het kick and rush voetbal gespeeld waardoor het fysieker is en minder tactisch/technisch verzorgd. Dankzij mijn goede aanmoedigingen hebben ze met 2-1 gewonnen en staan ze nu 2e met één punt achter de koploper, Robin Hood. Afgelopen week heb ik veel met dhr Jaikaran meegelopen en hij heeft me werkelijk aan iedereen voorgesteld. Heb dus duizenden handen geschud en tegen idereen vertelt hij dat ik de spits ben die Nacional kampioen gaat maken en ik moet daarna dan weer vertellen dat echt niet zo goed ben en nog geblesseerd bla bla.

Zondag probeerde ik weer even rustig met de Surinaamse jeugd van de kwattaweg een balletje te trappen maar dit was niet zo’n goed idee na 10 minuten kreeg ik een trap tegen mijn been waardoor ik amper kon lopen. Gelukkig hebben ze een wonderdokter bij Nacional die heeft me met behulp van acupunctuur en elektrische shocken mijn been behandeld en het bleek dat mijn pees zwaar beschadigt was maar sinds vandaag heb ik er geen last meer van en hij zegt dat ik volgende week alweer kan voetballen!!

Maar genoeg over voetbal...heb namelijk ook al mijn eerste tripje gehad! We gingen met een paar vrienden van dhr Jaikaran en de 2 andere stagieres naar Albina dat aan de oostgrens van Suriname ligt. Vooraf werd er natuurlijk goed ingeslagen want een Surinamer gaat niet op pad zonder eten en drinken voor tenminste 1 dag. Dus genoeg roti meegenomen en een hele koelbox vol drank! De reis duurde vier uur ondanks dat het maar 200 kilometer is maar de weg is zo drama dat je niet harder dan 50 km/u kan. Albina schijnt vroeger een hele mooie stad te zijn geweest maar door de burgeroorlog aangewakkerd door Brunswijk ziet de stad er niet meer uit. Hiervandaan zijn we overgestoken met een houten bootje die ons overbracht naar Frans-Guyana. Hier hebben we in een fantastisch restaurantje in de stijl van The Pirates of the Caraïben een lekker frans stokbroodje gegeten. Je kan zonder paspoort de grens oversteken omdat het voor de douane geen doen is om de 600 kilometer Marowijnerivier dat de natuurlijke grens vormt tussen Suriname en Frans-Guyana. Je komt dan wel op een strandje terecht waar je door een gat in een zeecontainer in de westerse wereld aankomt. Hier rijden de auto’s weer rechts en ziet het er erg netjes en schoon uit, wat een verschil met Suriname! Op de terugweg zijn we nog langs Mongoe gereden waar een voormalig buitenhuis staat van Beatrix en Claus en alles in het huis is nog steeds in de jaren 80 stijl. Een van de vrienden kende de conciërge hier en we werden weer met open armen ontvangen en gelijk kwam de whisky, bacardi en bier weer op tafel!! Ook voor de driver natuurlijk! Gelukkig zijn we allemaal weer veilig thuisgekomen en het was echt een te gekke dag en heb me echt verbaasd hoe open de Surinamers allemaal zijn.

Zondag ga ik weer kijken naar het voetbal deze keer moeten ze uit maar zal daar dan ook een aantal foto’s schieten.

Het is een beetje lang geworden maar zal voortaan wat vaker berichtjes plaatsen

Groetjes uit Suriname!!

  • 09 Maart 2006 - 17:00

    Yazz:

    Hey Winnie, ben de eerste!! Zo druk heb ik het op stage ;)! Ook leuk om jouw belevenissen te lezen en zet hem op met afstuderen!!
    Kuzz

  • 09 Maart 2006 - 18:26

    Luppo:

    Hallo Winnie, ziet er cool uit! En dit is nog maar het begin! Ik bedgrijp, dat de verwachtingen hoog zijn:
    1. wanneer organiseer je het Kwadoe-festival in Aerdt?
    2. tweede klasse: is dat lager las Knickerbockers?
    3. kan ik het voetbalverslag van FC Nacional ook in de krant of op internet lezen?
    4. Wanneer krijg jij een fullprof contract aangeboden?
    Veel succes en maak er iets moois van, groetjes.

  • 09 Maart 2006 - 18:29

    Jonnes:

    Prima verhalen Winnie! Wel beetje kleine biertjes daar ofniet?

  • 09 Maart 2006 - 19:20

    Estra:

    Ha die Win,

    zo te lezen heb jij een toptijd! Echt hartstikke leuk voor je, geniet ervan. Enne niet te hard van stapel lopen want je kent het bekende Surinaamse gebod.. je bed is je tempel.

    liefs vanuit een koud en regenachtig Nederland.

  • 09 Maart 2006 - 21:52

    Sytzes:

    Hey Win,
    Klinkt goed,jouw verhalen ! Leuk dat je meteen meegenomen wordt door je begeleider en zo snel een indruk krijgt van Suriname. Volgens mij is het mooi daar. Wat is een Kwakoe-festival? Ik heb gehoord dat ze dat ook wel eens in de Bijlmer organiseren. Doe maar veel ervaring op, dan zal ik napluizen of je na je stage daar niet aan de slag kan. HiHi.
    Nou zoals je merkt volgen we trouw je belevenissen. Leuk zo'n stage weblog. Wij maken ons langzaam op voor drie meter sneeuw en meters..... Groeten + kusje van Britt

  • 09 Maart 2006 - 22:15

    Lies:

    we hadden toch echt gehoopt dat je nu van de drank af kwam, en begint het weer en volgens mij nog veeeel meeer!Geniet met mate en het lijkt me geweldig! dikke kus mams

  • 09 Maart 2006 - 22:27

    Marsman:

    Klinkt allemaal bijzonder mooi, ouwe blanke negerin!! Wellicht als bondscoach van Suriname naar het WK 2010????

    dikke lik,

    mars

  • 09 Maart 2006 - 22:32

    Wiendert:

    Hoi Win,weer een goed bericht van je.
    Fijn dat er ook foto's bij zijn,krijg je een beetje de indruk,hoe het daar is
    Je verhalen zijn erg lovend over het land en de mensen daar,het lijkt mij dat je er wel bijpast.
    Nog effe oefenen dat je ook kunt voetballen zonder blessure's op te lopen.Fantastisch dat je het zo goed naar je zin hebt daar.
    Hier is alles in orde,behalve mams,die loopt te hinkelen door een peesscheurtje opgelopen bij het tennis,
    Ik schrijf je in het weekend wat meer o.a.van de zaak.
    Groetjes en tot schrijfs
    Pa

  • 10 Maart 2006 - 00:43

    GUstO!:

    Mwhahaha!! Hennie met een pilske op de boot!! Mooi man!! Zo te lezen ben je niet veel veranderd sinds de tijd dat wij gingen Mac'en en daarbij met je rooie Alto het fietspad pakten he? haha :P
    Geniet ervan en houd ons op de hoogte!

  • 10 Maart 2006 - 12:54

    Mans:

    Mooie verhalen Winnie. Had ik je toch vorig jaar mijn van de voorzitter moeten laten schrijven. Bedankt voor je sms en ik heb er een paar voor je gedronken...Veel plezier daar.

  • 10 Maart 2006 - 15:26

    Renée:

    Volgens mij ben je al aardig dicht bij die Indianen en bosnegers geweest, of niet?? In dat stukje stond nl ook iets over de natuurlijke grens tussen Suriname en Frans-Guyana.

    Oh ja, over 1,5 week zijn Carina en ik op St. Maarten en jij zou daar naartoe komen, weet je nog....? Dus tot over een week of 2!

    Groeten Renée

  • 10 Maart 2006 - 18:24

    Jan Erica:

    Klasse, Winnie, wat je allemaal meemaakt. En wat een wonderdoketer anno 2006 nog voor je kan betekenen, zeg. Geweldig, dat ze een "Roy Mackaay" hebben aangetrokken om kampioen te worden. Is je verhaal wel volledig. Ik mis nog je verhaal over je verdere kennismaking met je huisgenoten en hoe je omgaat met het rugnummer advies van je vader.................
    Kijk uit naar het moment waarop je gaat scoren..........

    Groejes,

    Jan

  • 10 Maart 2006 - 22:37

    Hans (www.soccerway.com):

    Heb je misschien ook een contact voor ons? We zijn nog steeds op zoek naar een contact in Suriname die er voor zorgt dat we na elke wedstrijd de uitslag krijgen in de hoogste divisie in Suriname.

    Onze website (Soccerway.com) is de grootste resultatendatabase in de wereld. Het is jammer dat we wel Swaziland en Jemen coveren maar niet Suriname.

    Mail: avcinternational@gmail.com

  • 11 Maart 2006 - 10:01

    Job:

    Klinkt goed hensen!! Heb je daar alleen kerels om je heen? Er is nog geen vrouw in het stuk voorgekomen...Volgens report verwacht ik op zn minst een paar mooie plaatjes van jullie vrouwlijke fans!

    Succes

  • 11 Maart 2006 - 11:27

    Marit ( Zus Van...):

    Heej Winnie, heb je het naar je zin? Job is bij mij dus vandaar dat ik je berichtje zag!! ziet er super uit allemaal! Veel plezier nog, Liefs

  • 14 Maart 2006 - 07:57

    Dirk B:

    Nou Winnie.... Klinkt goed jongen... Ben benieuwd wanneer de eerste grote talenten opgeleid zijn.. Een hoeveel jarenplan ga je maken?
    Veel plezier jongen....

  • 14 Maart 2006 - 13:41

    Marije:

    Heeey Winn.
    Beetje naar zin in het warme Paramaribo? :)
    Als je terug bent in Nederland, kom ik wel ff in Aerdt kyken hoe bruin je bent. ;) haha
    succes!

    Kus Marije

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Winnie
Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 308
Totaal aantal bezoekers 31460

Voorgaande reizen:

25 Februari 2006 - 05 Augustus 2006

Mijn eerste reis

Landen bezocht: