Turtle paradise - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Winnie Hensen - WaarBenJij.nu Turtle paradise - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Winnie Hensen - WaarBenJij.nu

Turtle paradise

Door: Winnie

Blijf op de hoogte en volg Winnie

21 Maart 2006 | Suriname, Paramaribo

Fawaka!!

Helaas ben ik ook dupe geworden van de criminaliteit in Suriname... Het kan echter ook zijn dat ik gewoon mijn telefoon op de bar in de kroeg heb laten liggen...maar feit is dus dat ik hem kwijt ben. Gelukkig heeft mijn taxidriver een nieuwe telefoon voor me geregeld en ben ik dus gewoon weer bereikbaar, wel op een nieuw nummer: 00597 878 8637

En het was al zo’n kloteavond.... Nacional had die avond verloren met 2-1 en zijn afgezakt naar de 4e plaats. Het wordt zo wel spannend bovenaan...met nog 7 wedstrijden te spelen staat de top 5 maar 4 punten van elkaar. Daarna dus ook nog mijn telefoon verloren in de kroeg. Wel mijn eigen schuld had namelijk net de taxi gebeld en was tegelijkertijd aan het afrekenen en heb waarschijnlijk hem gewoon op de bar gelegd en weggegaan. Toen ik een halfuur later erachter kwam dat ik hem kwijt was ben ik nog wel terug gegaan maar helaas...

Gelukkig heeft het weekend het helemaal goed gemaakt. We zijn met 6 man naar Galibië in Noordoosten van Suriname en aan de kust van de atlantische oceaan gegaan en zijn daar tot maandag gebleven. Galibië bestaat uit 2 indianendorpen: Langeman Kobe en Christiaans Kobe en om daar te komen moet je een boot pakken vanuit Albina en een uur naar het noorden varen. Helaas regende het zaterdag de hele dag dus we kwamen daar helemaal doorweekt aan, ook in Suriname kan je het dus koud hebben! Het was de bedoeling om zaterdagavond naar de zeeschildpadden te gaan kijken maar door het slechte weer hebben we dit uitgesteld naar zondag. Zondag was gelukkig het weer beter helaas geen zon maar het bleef droog. ’s Avonds zijn we naar het strand gevaren waar de zeeschilpadden aan land komen om eieren te leggen. Dit is echt fantastisch! Het is de tijd van de groene schildpad en deze zijn ongeveer anderhalve meter lang en een meter breed. In mei komt de leatherback schildpad en die schijnt nog een stuk groter te zijn. Op het strand zie je dus sporen van de schildpadden die het strand op zijn gelopen en naar het rand van het bos lopen om daar een kuil te graven om de eieren in te leggen, nadat ze dit hebben gedaan graven ze de kuil weer dicht en vertrekken weer naar zee. Dit alles duurt ongeveer een uur. Omdat ze tijdens het leggen van de eieren in een trance verkeren kan je dicht bij de schildpadden komen en het hele spektakel meemaken We hadden mazzel want er waren veel schilpadden en we hebben er wel een stuk of 10 gezien, om de 5 meter was er weer een ander schildpad bezig een kuil te maken, dicht te werpen of weer terug naar zee te kruipen. Het is echt super om te zien hoe zo’n traag beest onverstoord 150 eieren in een kuil werpt terwijl er op een meter afstand 10 man er naar staan te kijken. Om 2uur ’s nachts voeren we weer terug naar het indianendorp waar we wel in bedden sliepen maar wat allemaal erg primitief is. Zo was er geen stroom omdat de dorpsgenerator kapot was en moet je de wc doorspoelen met een emmertje water. Maar dit geeft het wel extra charme. Zeker als je ’s ochtends vanuit je hutje een duik kan nemen in de Atlantische Oceaan. Ondanks dat een Rotterdams stel dit niet heel erg leuk vond; “waarom zetten ze hier gvd geen hotel neer...” Maandag zijn we teruggevaren en het laatste halfuur kwam eindelijk de zon door de wolken en ben nog verbrand ook! In ieder geval was het een heerlijk weekendje en ben ik helemaal uitgerust. Kan ik weer helemaal fris beginnen aan een nieuwe stageweek! Ik zal snel de foto’s van Galibië online zetten maar heb ze nu niet bij me...

Ik schrijf jullie snel weer!

Groetjes van de Ninja Turtles!

  • 21 Maart 2006 - 16:46

    Estra:

    Ha Win,

    Ik ben de eerste, kan je nagaan hoe ik je ontwikkelingen op de voet volg! Wat een belevenissen dit weekend, lijkt me echt super om die schildpadden van dichtbij te volgen en in de natuur te overnachten. Primitief kamperen in Europa wordt voor jou dus een eitje! Balen van de telefoon, familietraditie zullen we maar zeggen.

    Veel plezier!

    liefs Estra

  • 21 Maart 2006 - 20:07

    Lola:

    ja, ja zo maak je nog wat mee joh! Indianen dorp met bed? Geen wigwammatje dus? Voor dat Rotterdamse stel moet dat toch luxe geweest zijn?!?!? FIjn dat je zo'n heerlijk (schildpad)weekend hebt gehad. Veel plezier nog en tot wbjn mail. Lieve groet, Lyda

  • 21 Maart 2006 - 21:21

    Lies:

    dag Winnie, wat een heerlijk en leerzaam weekend! Wij waren ook in het noorden van het land, aan de kust maar bij ons geen schildpadden! Geweldig! Je ziet al wel veel van Suriname. Het lijkt me echt geweldig,behalve van die telefoon dat gebeurt je in ieder geval geen tweede keer. Dikke kus mams.

  • 22 Maart 2006 - 12:44

    BJ:

    Winnie, mooi om te horen dat het goed met je gaat! Maar wat was ook alweer het adres van die ongecensureerde versie?

  • 22 Maart 2006 - 13:59

    Liesett:

    Ik ben het helemaal met BJ eens, waar is de ongecensureerde versie....Na het eerste bericht heb bv helemaal niets meer vernomen van de 14 dames uit je gebouw. Heel opvallend. Maar ja, altijd lastig als je familie je met argusogen volgt :-) Anyway, het klinkt allemaal erg gaaf. Hoe bevalt de stage? Of ben je nog vooral tripjes aan het maken?? Plaats je snel weer wat foto's? Dikke kus Liesette

  • 23 Maart 2006 - 22:42

    Wiendert Sr.:

    hallo Win,
    Wat bijzonder om dit mee te maken
    Een lekker eitje smorgens in zo'n indianenhut lijkt me wel wat.
    Over die telefoon hebben wij het niet meer,wel stom hoor!
    Wij kijken uit naar je foto's.
    Verder likt mij alles wat je daar meemaakt,buitengewoon leerzaam en passend in je stage opdracht,ha-ha..
    Geniet ervan !!!!
    Groetjes,Pa

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Winnie
Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 218
Totaal aantal bezoekers 31458

Voorgaande reizen:

25 Februari 2006 - 05 Augustus 2006

Mijn eerste reis

Landen bezocht: